Een typisch Fins weekend - Reisverslag uit Ikaalinen, Finland van Baukje Rooda - WaarBenJij.nu Een typisch Fins weekend - Reisverslag uit Ikaalinen, Finland van Baukje Rooda - WaarBenJij.nu

Een typisch Fins weekend

Door: Baukje Rooda

Blijf op de hoogte en volg Baukje

25 September 2016 | Finland, Ikaalinen

Sina was afgelopen zaterdag 24 september jarig en had een huisje gevonden die we dit weekend hebben afgehuurd. Een typisch Fins huisje van hout, aan het water in the middle of nowhere. Vrijdag rond half zes zijn we vertrokken en we kwamen rond negen aan. De Franse chef maakte spaghetti voor ons en toen zijn we gaan bussen, zingen, dansen en hebben we alvast Sina haar verjaardag gevierd. Om 3 uur 's nachts hebben we de sauna in ons huisje uitgeprobeerd en hierna sprongen we het water in. Het is hier 's avonds rond de zes graden dus het was behoorlijk koud. Maarja, we zijn nu in Finland dus dan moeten we ook mee doen aan de tradities.
Zaterdag middag zijn we naar Helvetinjärvi National Park gereden. Het was een hele tocht maar het uiteindelijke uitzicht was het dik waard. 's Avonds kregen we Franse crêpes en hierna zijn we weer gaan bussen. Ja het wordt bijna standaard. Naast de sauna in ons huisje was er buiten ook nog een grote. Om 12 uur zijn we met zijn allen de grote sauna ingestapt en hierna sprongen we natuurlijk weer het koude water in. Nadat we dit drie keer hebben gedaan zijn we weer naar binnen gegaan.
Zondag was het weer tijd om te gaan, maar niet voordat we croque monsieur hadden gegeten. Het was een erg leuk en gezellig weekend. Helaas begint de schoolweek morgen alweer, de tijd vliegt voorbij.

Ook heb ik mijn tripjes naar St. Petersburg, Lapland en the pirates of the Baltic sea cruise geboekt. In St. Petersburg gaan we Swan Lake zien, ik ben hier zo benieuwd naar. Voor 55 euro kon je dit bijboeken, normaal zal zo'n ticket wel boven de 100 euro uitkomen. Ik heb nog nooit een balletvoorstelling gezien en Swan Lake is natuurlijk één van de grootsten! In Lapland ga ik even met de Husky's weg, 's nachts achter rendieren sleeën en een dagje naar the Arctic Ocean in Noorwegen. Met the pirates of the Baltic sea cruise ga je een dag naar Stockholm. In November ben ik dus behoorlijk wat dagen weg maar ik heb er zin in!

• 25 September 2016 - 19:37

Beppe Baukje:

wwwow Baukje, dat is net niks,wat sjoche jimme in protte fan de wrald.Pake hat de atlas der wer by helle,dat wy folgje dy hielemaal.Wy ha noait witten dat studere sa moai wese koe!!Mar it kin net altyd feest wese, dus disse wike der mar wer tsjin oan!!Wy matte der net oan tinke om yn dat kalde wetter te springen,ha noait witten dast sto dat nochris dwaen soeste, sa sjoche je mar wer hoe in minske feroarje kin.Fijn dast it der sa nei it sin haste en sa n leuke freonen groep troffen hast, ja je binne der oan elkoar oerlevere.Oer trije wieke besite en dan yn Nov nei Ruslan no ja toe mar je binne no ienkear der.Fijn om wer efkes wat fan dy te hearen, sa leefe wy hielendal mei en yn gedachten binne we hiel faek by dy!! gr fan Pake en beppe