Arriving in Jyväskylä - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Baukje Rooda - WaarBenJij.nu Arriving in Jyväskylä - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Baukje Rooda - WaarBenJij.nu

Arriving in Jyväskylä

Door: Baukje Rooda

Blijf op de hoogte en volg Baukje

22 Augustus 2016 | Finland, Jyväskylä

Vrijdag 19 augustus begon het avontuur. Vier uur stapte ik uit bed om de laatste dingen te pakken en na een moeilijk afscheid konden Iris en ik half tien het vliegtuig in stappen. Eenmaal aangekomen in Helsinki moesten we de bus van het vliegveld naar het centrum pakken. In het centrum van Helsinki moesten we opzoek gaan naar de volgende bushalte, deze bleek onder de grond te zijn. Eenmaal in de bus duurde het wel even voordat we Helsinki uit waren en zo zaten we al snel dik vier uur in de bus voordat we in Jyväskylä aankwamen. Hier pakten we de taxi naar ons appartement. Het appartement is vrij ruim en alles is aanwezig (strijkijzer, staafmixer, alle kookspullen etc.). Daarnaast staat Finland natuurlijk bekend om de sauna en zit dit ook werkelijk in alle flats. Zo zijn er in Finland bijna evenveel sauna's als mensen.

De volgende dag (20 augustus) was ik jarig! Yey, twenty one. We hebben fietsen gehaald en zijn naar de stad gefietst en hebben deze wat verkent. Je hebt hier veel heuvels dus het fietsen is zo makkelijk nog niet, wij Nederlanders zijn natuurlijk ook geen enkele helling gewend. Na wat rond gefietst te hebben trakteerde Iris me op een lunch voor mijn verjaardag. Hierna zijn we door de winkelstraat gelopen en zijn we doorgefietst naar het water. Na flink wat afgefietst te hebben zijn we terug gegaan naar ons appartement en hebben we boodschappen gedaan. Ze verkopen hier dus geen wijn in supermarkten en alleen maar alcohol onder de 5%. Voor wijn moet je al naar een slijterij. Zo hebben we in de avond nog een applecider gedronken, een film gekeken en het cadeau van Tialda wat ik pas in Finland mocht openmaken opgengemaakt. Ik ben door mijn vriend, vrienden en familie erg verwent!

Zondag 21 augustus hadden we afgesproken met twee Duitse studenten. Veel exchange students gingen naar een eiland genaamd Lehtisaari. Zo besloten wij hier ook heen te gaan. We werden in roeiboten naar het eiland gebracht en op het eiland stond een sauna. Na even in de sauna te hebben gezeten was het dan tijd om er uit te gaan en in het (schone) Finse water te springen. Het was behoorlijk koud dus we waren er snel weer uit. Na een tijdje te hebben ''gechilld'' op het eiland zijn we weer terug gegaan naar de stad en ons appartement.

Vandaag 22 augustus moesten we om negen uur op school zijn. De oriëntatie week begint. Eigenlijk zaten we de hele dag in de kantine en kregen we voornamelijk veel informatie over allerlei zaken. Daarnaast konden we ons inschrijven voor de vakken die we willen volgen, helaas waren drie van de vakken die ik had gekozen al vol en zit er in het rooster overlap. Er werd gezegd dat we de leraren moesten e-mailen en dat het dan hopelijk mogelijk is alsnog deze vakken te volgen. Want daar kom je uiteindelijk wel voor. Ik hoop dus dat het allemaal alsnog goed gaat komen.
Helaas na 3 dagen mooi weer met zon moesten we uit school dit keer door de regen fietsen. Als verzopen katten kwamen we weer bij ons appartement aan en was het tijd om te chillen.
Doordat school pas echt op 5 september begint en volgende week zover we weten nog niet veel gepland staat hebben we dus nog veel vrije tijd voordat school begint.

Zoals Finland ook wel bekend staat, is het echt veel natuur. Voor natuurliefhebbers een grote aanrader. Overal zijn bomen, er is veel water en de lucht is erg schoon. Wel is het wennen dat alles zo uitgestrekt is en dat het land dunbevolkt is. Hopelijk krijgen we de stad binnenkort een beetje door en ontdekken we de kortste fiets routes. Het is in ieder geval heel anders dan het vertrouwde Leeuwarden.

Moi moi, hyvää päivää!

• 22 Augustus 2016 - 19:28

Beppe Baukje:

heel erg leuk om je verslag te lezen, jammer dat die vakken al vol zitten, daar snap ik niks van hoor!
    dus nog even vakantie, tijd om de omgeving te verkennen!! gr van ons

• 22 Augustus 2016 - 19:31

Harmke Rooda:

Leuk geschreven Baukje! Ga zo door!

• 22 Augustus 2016 - 19:37

Sierk :

Toppie

• 22 Augustus 2016 - 19:52

Peter :

Hoi Baukje. Heel leuk jou verslag te lezen. Ben benieuwd naar jou volgende verslag. Veel plezier.

• 22 Augustus 2016 - 20:56

Fokje:

leuk Baukje, ben benieuwd naar je volgende ervaringen, veel plezier!