Lapland - Reisverslag uit Saariselka, Finland van Baukje Rooda - WaarBenJij.nu Lapland - Reisverslag uit Saariselka, Finland van Baukje Rooda - WaarBenJij.nu

Lapland

Door: Baukje Rooda

Blijf op de hoogte en volg Baukje

30 November 2016 | Finland, Saariselka

Mijn laatste verslag was 25 september, oeps. Inmiddels zijn we dik twee maand verder en komt het einde van het semester in zicht. In oktober kwamen mijn moeder, zusje, vriend en oom langs en hebben we een rondreis door Finland gedaan. Jyväskylä - Oulu - Rovaniemi - Kuusamo - Kajaani - Mikkeli - Helsinki. Heel veel leuke dingen gedaan en gezien zoals Santa Claus Village, Oulanka National Park en meer. En eindelijk pepernoten! 4 November ging ik naar Sint Petersburg in Rusland, hele grote en mooie stad! Er wonen 5 miljoen mensen in Sint Petersburg, dat is de hele bevolking van Finland.. Enorm veel mooie kathedralen en museums gezien. Zeker een aanrader! Het weekend daarna gingen we naar Stockholm, helaas had ik de griep en kon ik de boot niet uitgekomen. Heel jammer. Eenmaal thuis gekomen kwamen Mercy en Kelly langs voor 6 dagen! We zijn een dag naar Tampere geweest, hebben veel bijgepraat en veel leuke dingen gedaan. Ik heb genoten van al het bezoek en na een paar drukke schooldagen kwam de volgende reis: Lapland!

We vertrokken 's nachts naar het hoge noorden, onze eerste stop was Rovaniemi. Aangezien ik een vrij slechte slaper ben als het niet om mijn bed gaat was ik blij dat we eindelijk de bus uit konden. We bezochten het Arktikum museum waar veel over de Sami cultuur, het Noorderlicht, Lapland en Finland werd tentoongesteld. Ik vond het wel interessant. Na het museum was het boodschappen tijd en stopten we nog even bij de grote supermarkten. Wij waren met een groep van 9 dus er moest veel gehaald worden aangezien we gingen koken in ons huisje in Lapland. We waren dan ook de laatsten die kwamen aanrennen bij de bus waar ze vroegen of we daar een restaurant gingen openen. Jep, we hadden heel wat tassen vol. Hierna gingen we door naar Santa Claus Village, waar ik ook al eerder was geweest, maar nu lag er sneeuw wat de sfeer toch wel iets beter maakte. Rond half 4 vertrokken we dan uit Rovaniemi naar Saariselkä, wat nogmaals dik drie uur rijden was. Zo kwamen we 's avonds bij ons huisje ''Villa Castillo'' aan. Toen we onze koffers door de sneeuw naar het huisje sleepten mochten we gelijk al een beetje noorderlicht beschouwen. And guess what, we hadden een stuk of 11 sleeën bij ons huis. Dus genoeg te doen.
De volgende dag, zaterdag, gingen we naar de Arctic Ocean in Noorwegen. Weer een lange busreis en zodra we Finland uitreden kon je de natuur zien veranderen, veel bergen en minder bomen in Noorwegen. Waarbij bij ons de verboden vraag is om te vragen hoeveel geld iemand heeft, is het in Lapland verboden te vragen hoeveel rendieren iemand heeft. Alle rendieren behoren tot familie's, ze lopen dan wel los in het wild maar behoren altijd tot een familie. Eenmaal aangekomen in Bugøynes was het tijd voor de sauna en zwemmen in the Arctic Ocean. Eerst gingen we de sauna in en daarna moesten we toch echt het water in. Het water was natuurlijk enorm koud dus je duikt erin en rent als door de sneeuw weer terug naar de sauna. Hierna kregen we een vissoep in het Noorse dorp en werd er wat verteld. Erg leuk om te zien hoe alles gaat in zo'n dorp, ver van de bewoonde wereld. Na de soep gingen we weer op weg naar Saariselka. Die avond was het tijd om de sleeën te testen. Zo gingen we van de heuvels af sleeën, en hoe dan.. in een treintje met z'n allen. Eén keer zijn we met zijn allen compleet helemaal naar beneden gegleden, de rest van de keren lagen we allemaal op elkaar in de sneeuw. Enorm grappig.
Zondag was de dag voor de husky & rendier safari. In de middag gingen we naar de husky's, eerst mochten we alle honden aaien en ook een husky pup. Super schattig, het was behoorlijk koud dus tijdens het wachten tot we konden stonden we bij het kampvuur en kregen we wat te drinken. Daarna werd ons uitgelegd hoe de slee werkt, je moet de slee namelijk zelf besturen. Naja je moet alleen remmen en de honden helpen bij heuvels. Eén zit in de slee en de ander staat achterop en houdt alles in de gaten. Echt een hele leuke ervaring en zulke lieve en mooie honden. Die avond was het tijd voor de rendier safari, we gingen met een sami familie op pad door de bossen. Rendieren nemen hun tijd wel in vergelijking met husky's, op de helft hadden we een stop en maakten we een kampvuur. En hoppa, daar was het noorderlicht weer even. Na de rendier safari kwamen we weer in ons huis en zijn we met de groep een grote heuvel/berg/piste op gelopen om again het noorderlicht te spotten. Zo magisch om alle verschillende vormen te zien bewegen en veranderen. Na een tijdje zijn we weer naar beneden gesleeën want we hadden onze sleeën mee natuurlijk.
Maandag hadden we allemaal geen activiteiten geboekt, zo ging de ene helft cross country skiing doen en de andere helft te hiken. We nomen onze slee weer mee en hebben zo genoten van de zonsopgang en mooie uitzichten. De zon komt net op en gaat dan al onder, het is dan ook maar 3 uur licht. Het is zo'n mooie witte wereld, echt een winter wonderland. Diezelfde avond zijn we weer de heuvel op gegaan om het noorderlicht te spotten en weer genoten van een mooie show. Daarna hebben we pannenkoeken gegeten en tijdens het eten werden we weer gestoord voor een mooie noorderlicht show. Snel deden we alle lichten uit en zo hebben we een halfuur met de ramen open gekeken naar de lucht. Met dikke dekens zaten we voor het open raam, het was namelijk -21, niet echt tropisch. Die avond/nacht zelf hebben we twister en andere spelletjes gespeeld en zijn we uiteindelijk in onze sauna beland. Dinsdag was het weer tijd om terug naar Jyvaskyla te rijden. Nadat we ergens gegeten hadden vertrokken we om 5 uur. Na een aantal uur waren er allerlei auto's langs de weg beland en gleden we zelf ook over de weg. Het was een complete ijsbaan. Dit leverde nogal wat vertraging op en zo kwamen we 6 uur 's ochtends eindelijk aan in Jyvaskyla.

Het was een hele bijzondere reis, één van de mooiste gebieden waar ik ben geweest. Lapland is echt een hele grote aanrader! Nu weer terug naar de realiteit, de examens komen eraan en veel deadlines. De laatste weken zijn ingegaan, de 22ste van december vlieg ik weer terug naar Nederland. Maar eerst nog goed mijn best doen en genieten van de laatste weken hier in de witte wereld.

• 30 November 2016 - 21:57

Harmke:

Mooi verslag, Baukje. Mooie tijd gehad zo te lezen. Nu nog maar ff je best doen voor school en tot over 4 weekjes. Xxx mem

• 01 December 2016 - 19:58

Beppe Baukje En Pake Keimpe:

wat ha wy genoten fan dit verslag, wat in byzondere wereld.
    wy kinne ûs faerstelle dat jimme dan ek echt volop genoten hawwe.
    Prachtige foto s.
    Ja en dan no mar switte foar de exsamens. Protte sterkte der by!!!
    en oant oer 4 wike....bedankt foar dit geweldige ferslag, wy libje alhiel mei!!!
    dikke tût en oant sjen.
    Pake en Beppe

• 02 December 2016 - 00:06

Peter :

Prachtig verhaal Baukje. Wel een beetje jaloers. Maar -21 is wel erg koud dacht ik zo. Nog maar even je best op school doen. Tot later. Groetjes.